Saç Ekimi
kadınlarda erkek tipi saç dökülmesi

Kadın güzelliğinin ve bakımının en önemli parçası olan saç sağlığı ve saç güzelliği her dönemde kadınlar için en önemli unsurlardan biri olma özelliğindedir. Kadınlarda saç dökülmesi genetik faktörler, hormonal sebepler, hamilelik ya da birçok farklı sebepten dolayı meydana gelebilmektedir.

Kadınlardaki saç dökülmesi her ne sebepten olursa olsun kadınlarda strese yol açmaktadır. Özellikle kadınlarda erkek tipi saç dökülmesi kadınlarda erkeklerde olduğundan daha büyük bir etkiye sahiptir.

Toplumda kadınlardaki saç dökülmesi daha az kabul edilebilir bir durumdur. Saç dökülmesi yani alopesi bir kadının yaşam kalitesini ve ruh sağlığını olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Kaygıya yol açan kadınlarda saç dökülmesinin birçok türü bulunmaktadır.

Saç dökülmeleri, tıp literatüründe üç çeşide ayrılmıştır. Kadın tipi saç dökülmesi, erkek tipi saç dökülmesi ve bölgesel dökülme. Bu isimler, saç dökülmesinin hangi cinsiyette daha çok görüldüğüne göre şekillenir. Erkek tipi saç dökülmesine tıp dilinde Androgenik Alopesi adı veriliyor.

Bu dökülme her ne kadar erkeklerde daha yoğun görülse de, kadınlarda da görülebiliyor. Kadınlarda görülen kellik ve kalıcı saç kayıplarının %80’i erkek tipi saç dökülmesinden dolayı görülüyor. Kadınlarda yaşanan erkek tipi saç dökülmesinin nedenleri araştırılarak tedavi olabilir veya saç ekimi yöntemlerini değerlendirebilirsiniz.

Kadınlarda Erkek Tipi Saç Dökülmesinin Nedenleri Nelerdir?

Kadınlarda erkek tipi saç dökülmesinin nedenleri tıbbi sebepler, ilaçlar, fiziksel stres ya da duygusal stres olabilmektedir. Androgenik Alopesi yani erkek tipi saç dökülmesinin nedenlerinin başında genetik sebepler gelir. Ancak hormonal düzensizliklerden dolayı da erkek tipi saç dökülmesi ile karşılaşılır. Hormonal düzensizlikler ailesel genetik yapıdan kaynaklanıyorsa o zaman genetik bir yatkınlık olduğu anlamına gelir.

Kalıtımsal faktörler bu tip dökülmelerde sık rastladığımız bir nedendir. Bunun yanı sıra normalden fazla salgılanan androjen hormonu, kadınlarda erkek tipi saç dökülmesinin ana sebebidir. Androjen hormonlarından Testosteron ve Dihidrotestosteron(DHT) saç köklerini olumsuz etkiler, önce zayıflamasına sonra da dökülmesine neden olur.

Androjen hormonu hem kadınlarda hem de erkeklerde salgılanır ancak normalde erkeklerden daha azdır. Kadınlarda yüksek olan östrojen normalde saçları korur.

Dengeli ve yeterli miktarda salgılandığında kadınlarda cinsel istekliliğin dengesini kuran testosteron hormonunun fazla salgılandığı örneklerde, saç kökleri bu hormondan etkilenir ve tepe noktasından dökülmeye başlar. Özellikle menapoz ile beraber östrojen hormonunun baskınlığı azalıp testosteron yüksekliğinin etkisine girmesi ile kadınların vücutlarında ve saçlarında değişimler olur.

Kadınlar testosterona bağlı karın bölgesinden yağlanır ve saçları tepeden açılmaya ve seyrekleşmeye başlar. Bu dönemde menapozun etkilerini azaltmak hem vücudu korumak hem de saçları korumak için hormon replasman tedavileri yapılabilir. Ancak bunu istemeyen kadınlarda kaçınılmaz olarak androjen yükselmeye başlayacaktır. Androjen yüksekliği ile beraber saçlarda erkek tipi saç dökülmesi ve saç incelmesi kaçınılmaz olacaktır.

Erkek Tipi Saç Dökülmesini Diğer Saç Dökülmelerden Nasıl Ayırt Ederim?

Kadınların saç kökleri belli orandaki androjen hormonuna dayanıklı yapıdadır. Kalıtımsal özellikleri sebebiyle androjen hormonuna dayanıksız olan saç kökleri küçülür ve tüy biçiminde uzamayan kıllara dönüşür. Bazı kadınlardaki saç köklerinin androjen hormonuna dayanıksız olması erkek tipi saç dökülmelerini erken dönemde başlatıp ilerletebilmektedir.

Androjen hormonunun etkisiyle saç köklerindeki damarlar daralır. Daralan saç köklerinden iyi beslenemeyen saç kökleri zayıflayarak tüy şeklindeki kıllara dönüşür. Bu da kadınlarda erkek tipi saç dökülmesinin ilk adımıdır. Kadınlarda böbrek üstü bezinden salınan androjen hormonu olduğu için erkek tipi saç dökülmesi görülmesi olağandır.

Kadınlarda saç dökülmesinin erkek tipi olduğunu anlamak için saç dökülmesinin nereden başladığına bakmalısınız. Tepe noktasından başlayan ve alın bölgesinden açılmaya devam eden saç dökülmeleri, erkek tipidir. Erkek tipi saç dökülmesinde ense bölgesi az dökülür veya hiç dökülmez.

Erkek Tipi Saç Dökülmesinde Ensedeki Saçlar Neden Dökülmez?

Normalde saç dökülmelerinde ense bölgesinde saç kaybı yaşanmadığı bilinmektedir. Bunun nedeni ense bölgesindeki saç köklerinde androjen reseptör seviyesinin düşük olması yatmaktadır. Bu da hem erkeklerde hem de kadınlarda düşük androjen seviyesine sahip, ense bölgesindeki saç kökleri 5a – Redüktaz Tip 2 enziminden etkilenmediği için saç kaybı bu bölgede görülmemektedir.

Kadınlarda androjen seviyesinin yüksek olması dökülmeyi başlatan ve süreci devam ettiren bir unsurdur ancak aynı şekilde saçın bütününde dökülme olmaz, ense köklerindeki saçlar kalıcılığına devam eder.

Kadınlarda Erkek Tipi Saç Dökülmesi Belirtileri Nelerdir?

Kadınlarda erkek tipi saç dökülmesi tanısı konulmadan önce hastanın fiziki durumu ve hastanın saç dökülme öyküsü incelenmelidir. Kadınlarda görülen erkek tipi saç dökülmesini erken dönemde teşhis etmek için ve altında yatan başka bir neden olup olmadığının sorgulanması için hormon testi yaptırmalısınız. Genel laboratuvar tetkiklerinde hastanın östrojen ve androjen seviyelerine ve demir düzeyine bakılmalıdır.

Saçların seyrekleşmesi, saç dökülen tepe bölgesinin açılmaya başlaması, saçların yoğun olarak dökülmesi ya da döküldüğü bölgenin açıkça görülmeye başlanması erkek tipi saç dökülmesinin ilk habercisidir. Hormon testleriyle erken dönemde ortaya çıkabilen erkek tipi saç dökülmelerinin çeşidi bu şekilde anlaşılmaktadır.

Kadında erkek tipi saç dökülmesi çeşitli hormon testleri ve saç analiziyle tespit edilse de temel olarak saç kaybıyla anlaşılmaktadır. Normal saç dökülmesine etki eden faktörler aynı zamanda erkek tipi saç dökülmelerini de hızlandırmaktadır.

Kadınlarda erkek tipi saç dökülmesi genellikle 25-30 yaşlarında başlamakta, bu kayıplar yaş ilerledikçe artma eğilimi göstermektedirler. Saç dökülmesi bazı kişilerde ergenliğin hemen sonrasındaki döneme denk gelebilmektedir.

Bu tip saç dökülmesini önlemeye yönelik çeşitli bitkisel, medikal, dermo-kozmetik tedavi yöntemleri uygulanmaktadır. Ancak bu tedavi yöntemleri erkek tipi saç dökülmesi problemini çözmede ne yazık ki yeterli gelmemektedir.

Erkek Tipi Saç Dökülmesinin Tedavi Yöntemleri nelerdir?

Kadınlarda erkek tipi saç dökülmesi, genellikle genç yaşlarda veya menapoz ile başlar. Kadınlarda görülen erkek tipi saç dökülmesini tam anlamıyla iyileştirebilecek bir tedavisi yoktur. Erken dönemde yapılan teşhis ile saç dökülmesi yavaşlatılabilir olsa da bu tür dökülme kalıcı bir dökülmedir.

Kadınlarda saç dökülmesine uygun serum ve ilaçlarla desteklenen saç kökleri kel bir görüntünün ortaya çıkmasını ertelemektedir. Erkek tipi saç dökülmeleri hastadan hastaya değişebilir.

Erkek tipi saç dökülmesi görülen kadınlarda 5 -10 yıl gibi bir sürecin ardından orta düzeyde kellik görülebilir ve geri dönüşümsüzdür. Hormon tedavisi yapılsa bile saçlar tekrar çıkmaz.  Bu noktadan sonra yapılacak en iyi ve tek kalıcı çözüm, saç ekimi olacaktır.

Kadınlarda Erkek Tipi Saç Dökülmesinde Saç Ekimi Nasıl Yapılır?

Kadınlarda erkek tipi saç dökülmesi sonrası saç kaybı oluşmuş ve saçlarda açılmalar meydana geldiyse FUE yöntemi ile saç ekimi yapılması en iyi tedavi olacaktır.

FUE ile saç ekiminde saçların ekilecek bölgede ve ense bölgesinde tıraşlanması gerekebilir ya da direk saç ekimi ile saçlar kesilmeden saç ekimi yapılabilir. Saç ekiminde kökler ense bölgesinden alındığı için kalıcıdır ve kilen saçlar dökülmez. Ekilen saçlar uzadıktan sonra boya kesim gibi işlemlerden geçmesi saçlara zarar vermez.

author-avatar

Op. Dr. Leyla Arvas

Estetik Cerrahi uzmanı Op.Dr Leyla Arvas, Vücut ve Yüz Estetiği, Liposuction, Meme Estetiği, Karın Germe, Yağ enjeksiyonu, Saç ekimi konularında uzmanlaşmış kadın estetik cerrahıdır.