Cilt beyazlatma, aşırı melanin üretiminden kaynaklanan hiperpigmentasyon, koyu lekeler veya eşit olmayan cilt tonunun giderildiği medikal uygulamaları içerir. Cilt rengi eğer doğuştan kaynaklı ise değiştirilemez, çünkü deri hücrelerindeki melanin dağılımı ve miktarı cilt rengini belirler.

Cilt Beyazlatma Nedir?

Cilt beyazlatma cilt renginin lokal olarak var olan cilt tonundan daha açık tonlara yada lekeli ve koyulaşmış alanların cildin genel rengi ile eşitlenmesi için yapılan tedavi ve uygulamalardır.

Cilt rengi kıta ve bölgelerde farklı anlamlar içerebilir ancak genellikle güneş ışığının bölgesel olarak yoğun olduğu alanlarda insanlar genellikle koyu renk tene sahip olurlar. Ancak kültürel olarak açık renk bir statü göstergesi yada güzellik belirtisi olduğundan cilt renginin açık olması için arayışlara girebilirler. Tüm bu nedenlerle cilt beyazlatma dünyanın çoğu yerinde önemli bir tıbbi dal haline gelmiştir.

Tüm cilt rengini açmaya yönelik pek çok krem ve medikal ürün piyasa da bulunmaktadır. Ancak genel olarak söyleyebileceğimiz cilt renginin tüm vücut kapsamında açılamayacağıdır.

Cilt Neden Koyulaşır?

Cilt rengini zamanla değişimi ve var olan rengin koyulaşması ve bölgesel değişimler aşağıdaki nedenlere bağlı olabilir:

• Hormonlar
  • Güneş ışınları
  • Yaşlılık
  • Fiziksel cilt hasarları (sürtünme, yara izleri, enfeksiyon vb)

Hiperpigmentasyon denen cilt lekelenmesi yani melanin pigment artışına bağlıdır. Çok fazla güneşin neden olduğu kahverengi lekeler, lezyonlar ve aşırı çil gibi melanin birikintileri kırışıklıklar ve grileşmelerle birlikte önemli bir yaşlanma belirtisidir. Hiperpigmentasyon noktasal, bölgesel yada geniş alanlarda kendini gösterebilir.

Cilt Beyazlatma Hangi Bölgelere Yapılır?

Cilt beyazlatma uygulamaları ve tedavileri, lekeler yada sonradan cilt renginin koyulaştığı bölgelere yapılır:

• Yüz,
  • Boyun,
  • Dekolte,
  • Eller,
  • Diz kapakları,
  • Koltuk altları,
  • Genital bölge,
  • Bacak araları

Cilt Beyazlatma Nasıl Yapılır?

Cilt beyazlatma ancak lokal olarak var olan cilt rengini daha koyu olduğu yada sonradan koyulaştığı bölgelere yönelik uygulamalardır.

• Kremler
  • Peelingler
  • Lazerler

Cilt Beyazlatma Yöntemleri Nelerdir?

Yüzdeki koyulaşma ve lekelenme, oldukça yaygın bir sorundur. Cilt koyulaşması nedenleri hücresel olarak, melanositler, keratinositler, fibroblastlar, endokrin faktörler, kan dolaşımı, nöral faktörler, ultraviyole, güneş, genetik ve cilt hasarlarına bağlı oluşabilir. En sık görülen koyulaşmalar lentijinler, melazma ve hiperpigmentasyondur.

Güneş koruyucu kullanmak ve erken yaşlardan itibaren aşırı güneş ışınlarından kaçınmak, cilt lekelerinin oluşmasına ve koyulaşmaya engel olur.
Cildimiz, vücudun en dışta ve dış etkenlere en çok maruz kalan bölgesidir. Eşit bir cilt tonu ve parlaklığı, kişinin çekiciliğinin ve gençliğinin önemli belirtisi olarak kabul edilir. Eşit olmayan cilt rengi insanı olduğundan yaşlı gösterebilir.

Cilt beyazlatma ve aydınlatma amaçlı yeni teknolojik lazerleri, asitleri ve uygulamaları güvenli ve etkili seçenektir. Ancak, birçok ürün hâlâ katkılı ve toksik, civa ve kurşun gibi maddeler içermektedir. Cilt beyazlatma kremlerinde çok çeşitli renk açıcı maddelerin kolay ulaşılır olması, aşırı kullanma ve olumsuz etki riskinin artmasına neden olmaktadır.

Cilt rengini açmada altın standart olan hidrokinon dahil pek çok maddenin olumsuz etkileri nedeniyle yapılan uyarılara rağmen, cilt beyazlatma veya cilt rengini açma son yıllarda tüm dünyada olağanüstü bir popülerlik kazanmıştır.

Tüketicinin farklı cilt sorunlarına tek çözüme yönelmesi, çeşitli cilt renk açıcıların pazara girişini artırdı.

Cilt Beyazlatma Kremleri

Cilt beyazlatma kremleri, kahverengi/siyah renkli bir pigment olan melanin salgılanmasını engelleyen kimyasallar içerir. Cilt beyazlatma kremleri içinde genellikle civa, kortikosteroidler ve yüksek miktarlarda hidrokinon yer alır.

Hidrokinon içerikli kremler altın standart olarak kabul edilir ve dünyada en çok reçete edilen cilt rengi açıcı maddedir. Reçeteli kremlerin içinde %4 veya %2 konsantrasyonlarda hidrokinon bulunur. Hidrokinon ise güçlü bir melanin inhibitörüdür ve bunları kullanırken güneşe maruz kalmak, cilde kolayca zarar verecektir. Hidrokinon, zararları nedeni ile Japonya, Avrupa Birliği ve Avustralya’da yasaklanmıştır.

Civa oldukça zehirlidir ve uzun süreli kullanımı nörolojik bozukluklara ve böbrek hastalıklarına yol açabilir. Cilt beyazlatıcı ürünler, olumsuz etkilerine rağmen dünyanın birçok yerinde yüzyıllardır klinikten kozmetiğe kadar çeşitli uygulamalarda kullanılmaktadır.

E vitamini, C vitamini, kojik asit, kortikosteroidler, tretinoin, niasinamid ve salisilik asit de en sık kullanılan cilt beyazlatma yada leke tedavisindeki ürünlerin içinde kullanılır. Ancak bu maddeleri içeren kremlerin etkileri tartışmalıdır.

Çoğu cilt beyazlatma kreminin cilt rengi üzerinde kalıcı bir etkisi yoktur. Daha çok aydınlık ve parlak cilt görünümü için pigmentler ve ışığı yansıtan bileşikler içeren kozmetik ürünlerdir.

Peelingler İle Cilt Beyazlatma

Kimyasal peelingler TCA, glikolik asit, mandalik asit gibi farklı asitlerin belirli oranlarda kullanımı ile doktor uygulaması olarak yada kozmetik ürün şeklinde satılanları ile evde uygulanabilir.

Enzimatik peelinglerden Dermamelan ve Cosmelan en sık kullanılan cilt beyazlatma uygulamalarıdır. Yüze ve genital bölge gibi lokal kararmalarda başarı oranı tek seans uygulama ve evde devam tedavisi ile % 70-80 lere çıkmaktadır.

Lazerler ile Cilt Beyazlatma

Q switch Nd-YAG Lazerler, thulium lazer, yada fraksiyonel lazerler, leke tipine ve derinliğine göre doktor tarafından belirlenen enerjilerde kullanılır. Tek seans genellikle yetersizdir. 3 hafta aralar ile 4-8 seans lekenin büyüklüğüne ve çeşidine göre devam edilir.

Lazerler cilt konusunda mükemmel bir etkiye sahiptir. Yalnızca cilt beyazlatma ve leke tedavisi değil ince kırışıklıklar, yara izleri, sivilce izleri, cildin sıkılaşması gibi etkileri ile birlikte cilt beyazlatma için dizler, dirsekler, kol altı ve genital gibi uygulama alanları da mevcuttur.
Uygulama sırasında üst deri ile alt deri arasındaki birleşim tabakasına etki eder.

Farklı dalga boylarında ve frekanslarında kullanılan enerji akışı ile lazer dalgaları cilt lekelerini açmak cilt rengini eşitlemek için kullanılır. Doktor tarafından uygulanan ve seans sayısı leke ve koyulaşmaya göre belirlenen lazerlerdir.

Cilt Beyazlatma Fiyatları

Cilt beyazlatma fiyatları uygulanan tedavinin içeriğine ve uygulanan ilaç ve krem tedavisine ve lazer cihaz uygulamasına göre değişiklik göstermektedir. Cilt beyazlatma fiyatları lazer uygulama seans sayısına göre değişiklik gösterir. Glutatyon uygulamaları damardan bir kaç seans tüm vücut renk açma için yapılabilir ancak etkinliği kanıtlanmamıştır ve etkisi geçicidir.

Tüm Cilt Rengi Açmada Glutatyon Etkili Mi?

Ten renginin günlük yaşamdaki rolü, özellikle kadınlar için önemlidir, çünkü kişinin cazibesine dönüşebilir. Sosyal statü olarak açık tenin önemi yaşam kalitesinin ve kişinin özgüveninin düşmesine neden olabilir. Beyaz tenliler ciltlerini bronzlaştırırken, koyu tenliler ise ciltlerini açmak için çeşitli yollar ararlar. Cilt beyazlatıcı kozmetik ürünler Asya genelinde yüksek talep görmektedir.

Günümüzde cilt beyazlatıcı ajanlar krem olarak, ağızdan veya damardan ürünler şeklinde piyasada yaygın olarak bulunmaktadır. Kozmetik endüstrisindeki cilt beyazlatıcı maddelerden biri olan glutatyon insan vücudunda doğal olarak bulunur ve antioksidan etkilidir.
Glutatyon ayrıca antimelanogenik etkiler gösterdiğinden melanin üretimiyle ilişkilidir. Melanositler, tirozin adı verilen bir amino asidi, tirozinaz adı verilen bir enzim kullanarak melanine dönüştürür. Glutatyon, tirozinaz glikozilasyonu yok eder ve böylece melanin üretimini ve cilt pigmentasyonunu engeller.

Vücudumuz doğal olarak glutatyon üretir, ancak oral glutatyon haplarının veya tabletlerinin tüketiminin vücudumuzdaki glutatyon düzeylerini önemli ölçüde artırdığı bulunamamıştır. Cilt aydınlatma için damardan Glutatyon tedavisi, genellikle istenen sonuçlar için sekiz ila on seans arasında değişen haftalık intravenöz glutatyon uygulamasını içerir. Bu nedenle damardan glutatyon verildiğinde cilt renginde glutatyonun rolü, yalnızca bazı bölgelerde etkili olduğu için cilt beyazlatma maddesi olarak yeterince etkili değildir.

Vücut rengi açmada tek etkili tedavidir. Bunun dışında bir uygulama yoktur. Ayrıca glutatyon verildikten bir süre sonra cilt rengi eski haline dönecektir; dolayısıyla uzun vadeli etkiler devam etmez.