Sivilce Nasıl Geçer?

Kalıtsal özellikler, sağlıksız beslenme şekilleri, yağ oranı yüksek gıdaları tüketme, sonucunda meydana gelen sivilce ve akne oluşumları kötü çevre koşulları ve temizliğin yetersiz yapılması ya da hiç yapılmaması sonucunda da ortaya çıkabiliyor. Daha çok ergenlik döneminde karşılaşılan bu probleme karşı tedavi uygulamayıp evde sıkma ya da bitkisel yollarla çözüm arama genelde cilt üzerinde iz kalmasına sebep oluyor. Sivilceye yönelik bakım maskeleri, krem ya da losyon kullanımları ise geçici olarak çözüm sağlayabiliyor. Sivilce ve akne oluşumlarının evde uygulanan yöntemlerle tedavi edilmeyeceğini belirten Op.Dr. Leyla Arvas medikal müdahalelerle sivilce ve akne probleminin kalıcı olarak çözümlendiğini belirtiyor. Profesyonel uygulama yöntemlerinin çeşitlerinden de bahseden Op.Dr. Leyla Arvas, bu tedavilerin Quartz Klinik’te profesyonel olarak uygulandığını belirtiyor.

Sivilce ve Akne Nedir?

Kıllar vücudumuzda deri altına yerleşmiş olarak bulunan yapılardır. Kıl foliküllerinin kök bölümünde yağ bezleri bulunur. Bu yağ bezlerinin asıl görevi cildin ihtiyacı olan yağı üreterek cildin sağlıklı olmasını sağlamaktır. Kıl folikülleri yenilen yağlı besinlerden, ölü hücreler ya da kirli makyaj malzemeleri ile dolabilir. Olması gerekenden daha fazla yağ ile dolduğu zaman sivilce oluşur. Sivilceler temizlenmediği ve tedavi edilmediği cilt altından yayılarak cilt yüzeyine farklı noktalardan yayılabilirler. Sivilceler bazen fazlaca büyüyebilir nodül, yüzeysel mantar enfeksiyonu ya da kist şeklini alabilirler.

Akne ise cilt altındaki deri hücrelerinin, foliküllerin ve sebumun birleşerek oluşturduğu cilt problemidir. Bazı durumlarda ciltte bulunan bakteriler deri altına girerek orada büyüme yaparlar ancak dışarı çıkmak için bir yol bulamazlar ve cilt altında büyüyerek şişerler. Akneler birkaç çeşit olabilir. Genel olarak cilt altında kırmızımsı ya da pembe yumrular olarak bulunurlar. Bazı akneler siyah noktacıklı ya da beyaz başı olan bir şekilde de olabilirler. Aknedeki iltihaplı durum ileri safhaya geçerek kistleri oluşturabilir. Aknenin oluşumundaki en büyük faktör hormonlardır. Ergenlikle başlayan ve 35 ‘li yaşlara kadar devam edebilen akne problemi hem kadınlarda hem de erkeklerde görülür.

Akne ile sivilceyi birbirinden ayıran en önemli özellik ise aknenin cilt altında ve iltihaplı olarak bulunmasıdır. Sivilceler ise cilt dışındadır.

Sivilce Neden Oluşur?

Sivilce oluşumunun birkaç maddede nedeni bulunur:

• Androjen hormonunun fazla salgılanması: Ergenlik döneminde erkek ve kız çocuklarında artan yağ bezlerinin büyümesine ve çok daha fazla sebum üretimini sağlayan hormonlardır. Yağ ve sebum düzeyinin çok olması sivilce oluşumuna sebep olur. İlaçlar: Testosteron, kortikosteroid ya da lityum içeren ilaçlar sivilceye neden olur.
  • Diyet: Araştırmalar, patates kızartması, yağlı yiyecekler, undan yapılan karbonhidrat bakımından zengin gıdalardan belli bir seviyenin üzerinde tüketilmeleri halinde sivilce oluşumuna sebep olduğu ve oluşan sivilcelerin durumunun ilerleyebileceğini gösteriyor.

Sivilce oluşumuna daha az etkisi bulunan nedenler ise:

• Yağlı yiyecekler ve çikolata: yağdan zengin beslenme kiloya sebep olurken az oranda da olsa sivilce oluşumuna neden olabilir.
  • Hijyen: Cildi sertliği fazla sabunlarla ya da kimyasallarla temizlemek sivilce oluşturmaz ancak sivilce bulunan yerleri tahriş edebilir ve yayılmasına neden olabilir.
  • Makyaj Malzemeleri: Yağlı makyaj ürünleri(komedojenik)  kullanıldığı ve kullanımdan sonra temizlenmediği zaman gözenekleri tıkadığı için sivilce oluşturabilir ve sivilceyi kötüleştirebilir.
  • Stres: Stres sivilce oluşumuna neden olmaz ancak var olan sivilceler stres nedeniyle artabilir ve kötüleşebilir.

Koyu cilt yapısına sahip kişilerin sivilce ve akne komplikasyonlarını yaşamaları açık renkli kişilere göre daha fazladır. Orta yaştaki bazı kadınlardaki hormon dalgalanmaları da sivilce oluşumuna sebep olabilmektedir. Akne oluşumları ise sivilcelerden biraz daha farklı olarak genetiksel sebeplere, yaş faktörüne, hormonal değişikliklere, yağlı kozmetik kullanımına ya da cilt üzerinde sürtünme ya da baskı oluşturan maddelerden kaynaklı olabilir.

Sivilceler sıkıldıkları zaman sivilce içindeki yağ ve folikülle bağlantılı şekilde kan sızıntısı olur. Ellenen ve oynanan sivilcelerin bulunduğu bölümler kırmızılaşır ve olduğundan çok daha kötü görünebilir. Her oynanan sivilce ve akne oluşumu iz bırakır. Cilt üzerinde iz kalmaması ve renk değişimi oluşmaması  için bu oluşumlarla klasik sıkma yöntemleri kullanılarak uğraşılmaması gerekir.

Sivilce ya da akneye sahip olan bir çok kişi yüzündeki bu lekelenmelerden ve görüntüden utanç duyarlar. Bu utanç kişide özgüven eksikliğine, sosyal ilişki bozukluğuna ve toplumda yer edinememe kaygısına yol açabilir.

Sivilce Tedavisi İçin Uygulanan Medikal Yöntemler Hangileridir?

Genel olarak hormonal dengesizlikler nedeniyle ortaya çıkan sivilce ve akne oluşumları medikal yöntemlerle tedavi edilmelidir. Bu lezyonlarla ilgilenilmediği zaman geri dönülmesi zor olan izler bırakabilir. Aknelerin ve sivilcelerin zaman içinde iyi huylu olup olamayacağı ya da kötüleşip kötüleşmeyeceğini başlarda tahmin etmek zordur. İlk çıkmaya başladığı anda tedavi yöntemleri uygulanarak kalıcı çözümler bulunabilir.

Cilt üzerinde oluşan her sivilce ya da her akne oluşumu birbiriyle aynı özelliklerde olmayabilir. Farklı sivilce ve akneler çözüm odaklı medikal yöntemlerle tedavi edilebilir.

Sivilce tedavisinde kullanılan yöntemler birbirinden farklı özelliklerde olabilir.

Hydrafacial: Hyaluronik asit, antioksidan, peptid ve vitamin bileşenleriyle zenginleştirilmiş serumlarla cildin temizlenmesini sağlarken aynı zamanda nemlendirir ve sağlıklı görünmesine de katkı sağlar.

Altın İğne: Cilt üzerinde küçük deliklerle minik travmalar oluşturan, bu travmalarla elstin ve kolajen uyarımının yapılmasını sağlayan bir teknolojidir. Akne ve sivilce izlerine yönelik etkili bir tedavi yöntemidir.

Fraxel Lazer: FDA onaylı Fraxel Lazer uygulaması lazer enerji dalgalarıyla cildi gençleştirir, onarır ve yeni bir yüzey oluşumunu sağlar. Cildin en alt tabakalarına kadar inerek dermal seviyeyi onarır ve kolajen üretimini artırır. 3-4 seans uygulanan Fraxel lazer yöntemi ile sivilce ve akne izleri tamamen silinir. Cilt pürüzsüz ve genç görünüme sahip olur.

Medikal Ürünlerle Cilt Bakımı: Sivilce ve akne önleyici özelliğe sahip medikal ürünlerle yapılan cilt temizliği bakteri oluşumunun önüne geçmek , var olan bakterilerin oluşmasını ve yayılmasını durdurmaya yöneliktir.

Dermapen: Cilt üzerinde mikroskobik düzeyde yaralar oluşturarak cildin kolajen ve elastin üretimini tetikleyerek cildin sağlıklı ve pürüzsüz görünmesini sağlar.

Babyface : Bu uygulamada lazer ile mikro düzeyde kanallar açılarak özel içerikli ve bileşenli serumlar cilt altına verilir ve cildin içten yenilenmesi sağlanır. Cilt yüzeyine sürülen kremler ya da losyonlar belirli düzeye kadar emilirler. Ancak Baby face Thulium lazer ile sivilce ve akne izlerinin rengi açılır. Cildin bebeksi görünmesini sağlar.

Cilt Sivilce ve Akne lezyonlarından Nasıl Korunabilir?

Sivilce ve akne oluşumları için evde yapılabilecek etkili ve bu oluşumları yok etmeye yönelik bir ürün bulunmamaktadır. Sivilce oluşumunu engellemek için çikolata, kızartma, karbonhidrat gibi yiyeceklerin yenilmesine ara vermek, cildi temiz tutmak ve cilt üzerinde kalıcı olarak iz kalmasına neden olabilecek sıkma, patlatma gibi eylemlerden kaçınmak gerekir. Yeni çıkmaya başlayan sivilce veya akneler varlıklarıyla ve neden oldukları ağrılarla kişiyi rahatsız edebilir. Sıcak kompres yapmak akne-sivilce oluşumunu durdurmaz ancak kişiyi rahatlatabilir.

Sivilce-akne lezyonları için ya da var olan izler için doktor muayenesi ve bu anlamda doktordan medikal anlamda yardım görmek çok daha sağlıklı sonuçlar verir.