Hamilelikte Saç Dökülmesi

blank Kadınlarda saç dökülmesi yaşa ve kalıtsal faktörlere bağlı olarak dökülse de, özellikle hamilelik dönemlerinde saç dökülmesine çok daha fazla rastlanıyor. Hamilelik sürecinde vücuttaki hormonlardaki dalgalanmalar ve değişimler görülüyor. Hormonlardaki bu değişim süreci kadınlarda birçok organı etkilemekle beraber saç dökülmesi diş kayıpları gibi birçok fiziksel etkilenmeye maruz kalıyorlar. Hamilelikte saç dökülmesi doğru zamanda doğru şekilde müdahale edilmesi gereken bir değişimdir. Müdahale edilmediği takdirde dökülmeler ilerleyebiliyor ve kalıcı kellik ile karşı karşıya kalınabiliyor. Hamilelik boyunca saç dökülmesini tetikleyen ve etkileyen nedenleri  saç dökülmesine karşı uygulanabilecek yöntemleri yazımızda bulabilirsiniz.

Hamilelikte Saç Dökülmesinin Nedenleri

Tüm vücudu etkileyen hamilelik sürecinde kadınların saçlarındaki değişimler kişiden kişiye farklılık gösterir. Vücuttaki östrojen seviyelerindeki yükselmeyle beraber saç folikülerinde de değişimler görülür. En sık olarak hamileliğin ilk aylarında yaşanan saç kayıpları göze çarpar. Saçların alması gereken ve vücudumuzun ihtiyacı olan besin maddeleri doğacak bebeğin ihtiyaçlarını karşılamak üzere programlanmıştır. Bu annenin bazı besin maddelerini biraz daha fazla alması gerekmektedir anlamına gelir. Doğumdan sonraki 6 ay ile bir yıl içinde saçlardaki dökülmeler azalır. Hormonlardaki dalgalanmalar hamilelik sırasında bu tür saç dökülmelerine sebep olabilir. Gebelerin neredeyse %50 sinde görülen bu durum hamileliğin son bulmasından bir müddet sonra eski haline döner.

Hamilelikte saç dökülmesi sorununun temelinde yatan birçok neden bulunur.

Hormonlardaki Değişiklikler : Hamilelikle beraber vücudun birçok organında farklılıklar, değişimler görülür. Normal döngüyü etkileyen hormonlardaki bu değişimler özellikle hamileliğin ilk 4 ayında görülür ve saçların dökülmesine etki eder. Hamilelik aslında her bünye için olağanüstü bir durumdur ve vücut her durum gibi hamileliğe de bir tepki verir.

Yetersiz Besin Alımı: Hamilelik döneminde vücudun protein, vitamin, demir, mineral bakımından düşüşe geçtiği ve daha çok beslenmeye ihtiyaç duyduğu bir dönemdir. Besin değeri yüksek gıdalarla beslenmek hem kadın hem de bebek sağlığı için oldukça önemlidir. Hamilelik sürecinde bazı kadınlarda görülen kusmalar da vücutta besin kayıplarına neden olmaktadır. Bunun yanı sıra bu dönemde alınan fazla vitamin saç dökülmesine neden olabilir. Doktor kontrolünde düzenli ve sistemli sağlıklı besin programıyla vücudun bu dönemde ihtiyacı olan hemen hemen bütün besinler rahatlıkla alınabilir.

Hamilelikte Yaşanan Kadın Hastalıkları: Kadın yumurtalıklarında görülen ve androjen hormonunun fazla salgılanmasıyla ortaya çıkan polikistik over sendromu sivilcelenmeye, tüylenmeye ve saç dökülmesine neden olur.

Kalıtımsal Sebepler: Genetik kodlama aktarımıyla anneden çocuğa geçen hamilelikte saç dökülmesi , kalıtsal sebeplerin başında gelmektedir. Eğer bir kadın hamilelik sürecinde saç dökülmesine maruz kaldıysa büyük ihtimalle kızı da hamileliği sırasında saç dökülmesine maruz kalmaktadır.

Tiroid Bozuklukları: Tiroid hormonundaki bozukluklar saç  dökülmesini etkileyen en büyük sebeplerden bir tanesidir. Tiroid hormonunun normalden daha az çalışması kadınlarda saçların hassaslaşıp dökülmesine neden olur. Hipotiroidizm olarak bilinen bu durum saçların önce güçsizleşmesine sonra da dökülmesine neden olur. Doktor gözetiminde uygulanacak takviye programıyla saç dökülmelerinin önüne geçilebilir.

Hamileliğe Bağlı Hastalıklar: Halk arasında gebelik şekeri olarak da bilinen gebelik diyabeti de saç dökülmesine neden olabilir. Kişiye özel bir beslenme programı diyetisyen tarafından hazırlanarak kullanılmalı ve gebelik diyabeti kontrol altında tutulmalıdır. Hem saç dökülmeleri hem de bebek sağlığı için son derece önem taşımaktadır.

Hamilelik Sürecinde Yaşanan Negatif Etkiler: Hamilelik dönemindeki bebek kayıpları, düşük, kürtaj gibi durumlar aşırı ve yoğun strese neden olduğu için saç dökülmesi üzerinde etkisi fazlasıyla görülmektedir.

Stres: Hamilelik süresince yaşanan maddi ya da manevi stres kaynakları da saç dökülmesine etki eder. Hormonların çalışma düzenini etkileyebilen bu olumsuz faktörden olabildiğince uzak durmak, rahatlatıcı aktiviteler ve yürüyüşler de stresi azaltmaya yönelik olduğu için bu dönemde yapılması tavsiye edilmektedir. Gebeliğin düşük, ölü doğum ya da kürtaj gibi sebeplerle sonlanması da kadında yoğun strese sebep olacağı için saç dökülmeleri bu dönemde kaçınılmaz olmaktadır. Stres saç dökülmesinin en büyük sebeplerinden birisidir.

İlaç Kullanımı : Hamilelikte kullanılan depresyon, tansiyon, öncesinde kullanılan doğum kontrol hapları gibi birtakım ilaçlar saç dökülmesine neden olabilir. Doğum kontrol haplarının kullanımının bırakılması saç dökülmesine neden olur. Tansiyon ve depresyon  ilaçlarını hamilelik boyunca doktor gözetiminde alınması gerekmektedir.

Saç Hastalıkları: Hamilelik döneminde görülebilen bazı cilt hastalıkları saç derisini de etkileyebilmektedir. Cilt alerjileri saçların azalmasına ve dökülmesine neden olabilir.

Hamilelikte Saç Dökülmesinin Önüne Nasıl Geçilir?

blank Hamilelik süreci saçları çok farklı şekillerde etkileyebilmektedir. Kimi kadınlar bu dönemde saçlarının çok daha sağlıklı olduğunu belirtirken kadınların yarısından fazlası hamilelikte saç dökülmesinden muzdarip olduklarını belirtiyorlar. Hamilelik süresince yaşanan saç kayıpları normal bir durumdur. Önemli olan hormonlardaki bu değişiklikleri saptamak ve saç dökülmesinin önüne geçmek gerekir.

Hamilelikte saç dökülmesi kalıcı bir problem olmadığı için hamileliğin bitiminden kısa süre sonra toparlanır. Hamilelik dönemindeki saç dökülmelerini geçiştirmemek gerekir. Saç dökülmelerinin nedenlerine ulaşabilmek için bir takım tahliller yaptırılmalıdır. Hamilelikte karşılaşılan saç dökülmesi probleminin önüne nasıl geçilir?

Sağlıklı Beslenme Programı: Hamilelik döneminde doktor gözetiminde uygulanacak sağlıklı ve zengin bir beslenme programıyla vücudun ihtiyacı olan demir, protein, mineral ve vitamin karşılanarak hem anneye hem de bebeğe yetecek miktarda gıda alınması gerekir. Temel besinlerden zengin gıda alımı bu dönemde vücudun eksik kalan ve onarılmasını sağlayan yapı taşları için çok önemlidir. Bu besinler saçların dökülmelerinin önüne geçer, saçları besler ve uzatır. Çinko, demir, B,C,E vitaminlerinden destekli bir besin ile diyetteki açıklıklar kapatılmalıdır.

Meditasyon ve Rahatlama Programları: Hamilelik döneminde hemen her kadında görülen kaygı bozuklukları ve stres saç dökülmelerini artırır. Stresin saç dökülmelerini etkileyen en büyük negatif etmenlerden birisi olduğu bugün kanıtlanmıştır. Bedeni ve ruhu dinlendiren, negatif düşüncelerden uzaklaşmayı sağlayan meditasyon programları, hamilelik yogası gibi rahatlama programlarıyla mental olarak rahatlama sağlanmalıdır. Bu programlarla rahatlama sağlayan kadınlarda saç dökülmelerinde azalma olduğu görülür.

Saç Bakım Kürleri: Saç derisine haftada bir ya da iki kez zeytinyağı, badem yağı ya da Hindistan cevizi yağı ile friksiyon yapılarak absorbe edilen yağlar ve bakım kürleri saçların dökülmesini engeller, sağlıklı ve parlak olmasını sağlayan doğal yöntemler arasındadır.

Saç Bakım Ürünleri Kullanımı: Hamilelikte saç dökülmesi ile karşı karşıya kalındığı bir çok kozmetik firması tarafından da bilinmekte ve saç çıkarıcı özellikte olduğu savunulan ya da saç dökülmesinin hamilelik boyunca önüne geçildiğini belirten bir çok kozmetik ürünü piyasada bulunmaktadır. Kozmetik kullanımı gibi bebeğin ve annenin sağlığını tehlikeye atacak her türlü içerikten uzak durulmalıdır. Gebelik süresince saç bakım ürünü olarak içeriğinde silika ve biotin bulunan ürünler tercih edilmelidir. Saçların taranması sırasında çekiştirmemek, saçları ıslakken taramamak, saçlara boya gibi herhangi bir işlem uygulamamak da saçların dökülmesini engeller.